ویژگیهای رهبران راستین

(از توصیه‌های معلم بزرگ تفکر)
… او راه می‏برد پس راه را می‏داند و بر حرکت دادن و حرکت کردن در راه تواناست. بیش از سایرین مسئولیت‏‌پذیر است و بزرگ‏ترین مسئولیت‌ها را عملاً پذیرفته و فعال‏ترین است. پس بیش از همه به فکر همه است و کمتر از همه به فکر خودش. از خود گذشته است و از همه بیشتر در خدمت مردم خویش است. از همه آنان دلسوزتر است. دلسوزی و محبت به امتش از همه هماهنگ‏تر و ضروری‏تر است. او موجودی قدرتمند و بزرگ است و ضعیف نیست. قدرتش از نوعیست که برای تحقق رسالت رهبری‏‌اش ضروری‏ست و از این نظر، او از همه قوی‏تر و بزرگ‏تر است.
هوشمندی راهبردی او و هوشیاری راه در او به وضوح محسوس است و از عموم افراد خود بیشتر است. او امیدوار و امید دهنده است و دیرتر از همگان ناامید می‏شود. ناامیدی به سختی ممکن است در او رخنه کند و شاید هرگز موفق به مأیوس کردن او نشود. او مردم خود را برمی‏انگیزد و به آنان امید می‏دهد و بر ضعف‏ها و یأس‏هایشان فریاد راندن می‏زند. شجاع و غیور است و بر مصالح قوم خود غیرتمند است. و در رعایت حدود و خطوط حرکت کوتاهی نمی‏کند و با تمام سعی خود از آن محافظت می‏کند. او آماده مواجه شدن با شرایط مختلف است و خود را در برابر وقایع خوانده نشده نمی‏بازد. به زمان آگاه‏تر است و غالباً جلوتر از زمان خود قرار دارد زیرا از گذشته و حال پیروان خود تجربه‌‏ای کامل‏تر دارد.
عزم او برای رفتن به مقصد جزم است و اراده او برای رسیدن به هدف قوی‏تر از دیگران است. اراده‏اش از قدرتی ناشناخته تغذیه می‏کند و چنان قوی است که می‏تواند دیگران را هم همراه سازد و حرکت دهد و قوای آنان را یکپارچه و همسو کند. از همه پیروان خود به راه و روح راه وفادارتر و به آزمون‏ها و ارزش‏ها متعهدتر است، بلکه به آنها آمیخته شده و جدایی‏ناپذیر است. ایمان‏اش به هدف تزلزل‏ناپذیر و محکم است. شروع کردن و تمام کردن را خوب می‏داند و بر نقاط وارد شدن و خارج شدن آگاه است. با هر شروعی به درمانی جدید دست می‏زند و نفسی تازه را در کالبد توده خود می‏دمد و وجه اصلاح‏گری خود را آشکارتر می‏کند. و می‏داند که در هر مقطع، آخرین قدم کدام است و چگونه باید برداشته شود پس ختم‏‌کننده است.
او مبارزی بزرگ است. دشمن را می‏شناسد و بر روش‏های مقابله با خطرات و تهدیدات و موانع آگاه است و آنها را به موقع، بکار می‏بندد. او قاضی عادل است و به عدالت رفتار می‏کند.
در مقایسه با پیروان خود و در کل، او کامل‏تر و بزرگ‏تر و بالاتر است و این تعالی در بینش و عمل و کلام او آشکار است.

برگرفته از کتاب تعالیم حق (الاهیسم – جلد دوم) ـ اثری از معلم بزرگ تفکر
اولین انتشار
نشریه تفکر متعالی
شماره ۳ بهار ۱۳۸۵