جادوی تفکر مکتوب

تفکر و جادوی تفکر مکتوب

رابطه‌تان با قلم چگونه است؟

قهر و بیگانه؟ یا بی‌تفاوت؟ و یا دوستانه؟

سؤالم را کامل‌تر می‌کنم.

 چقدر در زندگیتان مکتوب تفکر می‌کنید؟

 آیا کارها و برنامه‌ها و اهدافتان را می‌نویسید؟

 آیا کارهای روزمره‌تان را از شب قبل معلوم می‌کنید و روی کاغذ ثبت می‌کنید و هر شب میزان انجامشان را می‌سنجید؟

آیا می‌دانید که تعداد بسیار کمی از افراد اینکار را به صورتی منسجم و پیوسته انجام می‌دهند و جالب‌تر آنکه آیا می دانید که این افراد اکثریت قریب به اتفاق انسان‌های موفق را در هر عصر و دوره‌ای تشکیل می‌دهند؟

به راستی چه رمزی در این مکتوب کردن تفکرات (ایده‌ها،برنامه‌ها) و اتفاقات روزمره و رابطه آن با موفقیت در ابعاد مختلف زندگی وجود دارد؟

بهتر است این رموز و خواص باور نکردنی را خودتان در زندگی تجربه کنید چون این مطالب از آن دسته از مسائلی هستند که تا تجربه نشوند، هر چقدر هم راجع‌به‌شان حرف بزنیم حق مطلب را نمی‌توان ادا کرد و به قول قدیمی‌ها حلوای تنتنانی تا نخوری، ندانی!

فعلاً برای شروع این تجربه‌ شیرین یک دفترچه یادداشت تهیه کنید. بهتر است ابعاد آن به گونه‌ای باشد که بتوانید آنرا همیشه در دسترس داشته باشید.

آنرا به چند قسمت به صورت زیر تقسیم کنید:

یک بخش را به کارهای هفتگی اختصاص دهید (کارهایی که باید این هفته انجام دهم).

یک بخش را به کارهایی که باید در ماه آینده انجام شود.

یک بخش را به ایده‌هایی که در طول روز به ذهنتان می‌رسد.

یک بخش را به اشتباهات و نقاطی که در طول انجام کارهایتان انجام داده‌اید.

یک بخش را به سؤالات و مسائلی که در طول کارها و فعالیت‌هایتان با آن‌ها مواجه می‌شوید.

تفکر و جادوی تفکر مکتوب

طریقه استفاده از این دفترچه:

۱) هر بخش را به شیوه متناسب با محتویات آن خط‌کشی و جدول بندی کنید و سعی کنید تا حد امکان و به صورت خلاصه و کوتاه مطالب را در آن یادداشت کنید.

۲) در پایان هر شب، اتفاقات و کارهای هر روز را که باید در دفترچه ثبت می‌شد ولی به دلایل مختلف قادر به انجام آن در طول روز نبوده‌اید ثبت کنید.

۳) به تناسب حجم فعالیت‌ها، در پایان هر هفته یک جمع‌بندی از کارهای هفته‌ای که گذشت انجام دهید و تغییرات احتمالی را برای هفته بعد و اصلاحات لازم را تا حد توانتان اعمال کنید.

۴) فرصت‌هایی را در روز یا در هفته برای رفع اشکالات، خطاها و کمبودهایتان اختصاص دهید.

۵) زمانی را برای یافتن پاسخ سؤالاتتان در نظر بگیرد. شاید لازم باشد تا برای یافتن پاسخ‌هایتان مطالعه کنید یا از فردی صاحبنظر مشورت بگیرید. یافتن پاسخ برای سؤالهایتان و پیگیری و استمرارتان در این زمینه، افق‌هایی جدید پیش رویتان خواهد گشود.

۶) سعی کنید هر کاری را در همان موقعی که پیش می‌آید وارد دفترچه و در آن ثبت کنید. این کار باعث می‌شود که ذهنتان انباشتگی بی‌خودی نداشته باشد و در اثر گذشت زمان دچار فراموشی نشوید.

توجه کنید:

– در شروع شاید انجام این کار قدری سخت و دست و پا‌گیر به نظر برسد لیکن با استمرار و پیگیری و دیدن نتایج مثبت آن در زندگیتان، برایتان به امری جذاب و دلچسب تبدیل می‌شود.

– استفاده از این دفترچه آشفتگی‌های ذهنی‌تان را به شدت کاهش می‌دهد و یک نظم پایدار را در فضای ذهنی‌تان تثبیت می‌کند. ذهنی که از آشفتگی‌ها و بی‌نظمی‌ها رها شده‌ باشد، فضای کافی برای خلاقیت و افزایش کارایی‌ها و آشکاری توانمندی‌های ذاتی‌اش را در اختیار خواهد داشت.

–  اگر بتوانید این سیستم را در این سطح به خوبی پیاده کنید امکان گسترش آن و افزایش دامنه‌های آن نیز وجود خواهد داشت.

یک نکته مهم:

هر شب کارهای فردایتان را برروی کاغذی که بتوانید راحت آن را در جیب‌ لباستان بگذارید یادداشت کنید و در طول روز سعی کنید حتی‌المقدور کارهایتان را براساس آن انجام دهید و در پایان شب برای کارهای انجام نشده تصمیم‌گیری کنید و بعد برای انجام آن در برنامه‌ روزهای آتی‌تان حتماً جایی در نظر بگیرید.

جادوی تفکر مکتوب

تالیف: حسن سلطانعلی

عضو گروه پژوهشی مدیریت حرفه ای

با الهام از تعالیم معلم بزرگ تفکر

اولین انتشار: نشریه هنرهای زیستن، شماره ۴