(روایت دوم از ) آشنایی با نعون‌ها و فرانعون (۲)

آشنایی با نعون‌ها و فرانعون

(روایت دوم از ) آشنایی با نعون‌ها و فرانعون (۲)

طی دو قرن اخیر دانش موفقیت (اما با رویکرد موفقیت‌های فردی) جان تازه‌ای به خود گرفت و با جهش‌هایی دوباره شکوفا شد… این دانش (علم موفقیت) ریشه در اعصار کهن دارد و همواره و تا جایی که تاریخ ثبت کرده، وجود داشته است. اما در قرن نوزدهم و بیستم میلادی (و تا حدی اواخر قرن هجدهم) دچار رشدی سریع و مجدد شده است و در این مسیر، بصورتی منسجم‌تر خود را نشان داده است…

در دومین روایت از توصیف جریان‌های موفقیت‌گرا، ما همه جریان‌هایی که به دنبال تحقق و موفقیت فردی هستند را در «نهضت‌های عصر جدید» قرار داده‌ایم و اختصاراً به آن «نِعون» می‌گوییم. این نه فقط شامل آموزه‌هایی است که با بنیانگذاری ادی مری بیکر [۱]با اختصار «eddy-نعون» شناخته می‌شود (جریانی که مبنای اصلی آن تفسیر تعمقی و موفقیت‌گرای کتاب مقدس است)، بلکه انواعی از دیگر رشته‌های موفقیت‌گرا و تحوّل‌خواه فردی را نیز شامل می‌شود مانند سایکوسایبرنتیک، فنون جذب، (هیپنوتیزم و اُتو‌هیپنوتیزم)، مدل‌هایی از یوگا و تانترا، ان‌ال‌پی، تجسم خلاق، سوفرولوژی، آلفا و …[۲]

این مجموعه جریانات (که به اختصار نعون نامیده شده) دارای تنوع و تعدد زیادی است و شامل هزاران کتاب و دوره‌های آموزشی مختلف می‌شود اما مانند « ادی-نعون» مبنای همه آنها کتاب مقدس نبوده و برخی از آنها ماهیتی غیردینی (و لائیک) و حتی ضدّدینی دارند…

با اینحال از وجوه مشترک همه آنها تلاش برای خدمت به بشر از طریق آموزش تکنیک‌های موفقیت است. البته نباید فراموش کرد که نعون در زیرپوستِ خود رقابت و مسابقه ادیان را دارد…

مختصر اینکه: نعون مجموعه روش‌های موفقیت‌گرایی است که بویژه در دو قرن اخیر در نقاط مختلف جهان و بویژه در غرب و امریکا، ظهور و بروز داشته‌اند. تکنیک‌های موفقیت از وجوه اصلی و مشترک این جریانات نعونی است و ماهیت آنها مانند مجموعه کتاب‌ها و آموزش‌های جریان موسوم به « eddy-نعون» الزاما دینی نیست بلکه برخی از آنها غیردینی و حتی ضدّدینی (عموماً مسیحیت) هستند.

فرانعون چیست؟

هر یک از اصول و الفبای نعونی، دارای قرینه و مشابهی در علوم باطنی الاهیسم (اِلبالا) است که به مجموعه این قرینه‌ها و مشابهات، «فرانعون» می‌گوییم. البته الفبا و روش‌های علوم باطنی الاهیسم (البالا) بسیار وسیع‌تر و عمیق‌تر از نعون (جریان‌های موفقیت‌گرا) است اما آن بخش از علوم باطنی الاهیسم که دارای کارایی‌ها و کاربردها در زمینه موفقیت فردی و تغییرات شخصی است را فرانعون می گوییم. در این جنبه می‌توان گفت فرانعون شامل سطح باطنی و پیشرفته نعون است. در واقع اگر نعون (شامل جریان‌های موفقیت‌گرا) را کلاس اول دبستان بگیریم، فرانعون شامل سایر مراحل تحصیلی است.

اگر نعون را مرحله شروع و پلّه اول در نظر بگیریم، فرانعون ادامه این نردبان است. نعون مانند قسمتی از فهرست یک کتاب بزرگ است؛ کتابی که درباره روش‌های موفقیت است اما فرانعون نه فقط کل این فهرست را دارد (که چند ده برابر فهرستِ نعون است) بلکه شامل خود کتاب و محتوای فهرست‌ها هم هست. برای درک بهتر می‌توان گفت نعون مانند بذر چند درخت است که باید کاشته شوند تا به شکوفایی و محصول برسند اما در این مثال، فرانعون دو تفاوت اساسی دارد. اول اینکه تعداد بذرها، تنوع آنها و انواع درختانی که عرضه می‌کند، بسیار بیشتر است و دوم اینکه برخلاف نعون، روش‌های کاشت و به بار نشستن این درختان را (از ابتدا تا انتها) آموزش داده است…

به بیان دیگر، نعون (بویژه ادی-نعون) شامل روش‌های تقویتی و تکنیک‌های ساده موفقیت است که در اکثر موارد هسته اصلی آن تکنیک‌ها «کلام» است… نعون آموزش کلام تونیکی (تقویتی و نیروبخش) است و تا حدی هم به تکنیک‌های اولیه کلامِ مؤثر وارد می‌شود اما فرانعون درباره تکنیک‌های پیشرفته کلام و تکنولوژی کلام آموزش می‌دهد و این تکنولوژی ماورایی آنقدر پیشرفت می‌کند که به کلام هکانتایی منجر می‌شود.

به عبارت ساده‌تر، نعون درباره تکنیک‌های تونیکی (کلام) و فرانعون شامل مرحله (در مثال) تایتانیکی است. تایتانیکی به معنای بسیار بزرگ، عظیم، ابَرانسانی و فرزندان خورشیدی است…

اگر بتوانیم همه (یا اکثر) جریان‌های نعونی را قدم‌هایی از قانون جذب[۳] تعریف کنیم، در این صورت فرانعون را می‌توانیم در فراجذب بازیابی نماییم و فرانعون را سطوح بالا، عمیق و پیشرفته جذب بدانیم…

[۱]  با اینکه بنیانگذار این جریان (که اختصاراً آن را eddy-نعون می‌شناسیم) ادی بیکر است، اما معلم و استاد او پروفسور کوئیمبی بود که نقش بسیار تعیین‌کننده‌ای در آفرینش این جریان داشت.

[۲] عملاً شامل دهها بینش می‌شود که رویکرد مستقیم یا غیرمستقیم آنها موفقیت فردی است.

[۳]  اصل جذب

 برگرفته از کتاب : قانون جذب و ۶ قانون فراجذب

 (جذب و فراجذب؛ جلد اول)

نویسنده: پِریا (شباب حسامی)